محاسبه آنلاین دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

 

کارشناس رسمی دادگستری رشته آتش نشانی و آتش سوزی در مورد ایمن‌سازی محیط کار در برابر حریق چه می‌گوید؟

یکی از مفاهیم اصلی و اساسی که امروز در محیط‌های کاری با آن روبرو هستیم، مفهوم ایمنی است. ایمنی در اصطلاح، به معنی میزان یا درجه دوری از خطرات است. ما برای اینکه بتوانیم کار خود را با بهره وری مناسب و در عین حال در سالم‌ترین و ایمن‌ترین حالت ممکن انجام دهیم، نیاز به آن داریم که فعالیت‌ها و محیط کاری خود را ایمن‌ نماییم.

یکی از خطراتی که محیط‌های کاری را تهدید می‌کند، مسئله آتش است که صاحبان کسب و کار را بر آن داشته است که تمهیدات لازم را در این راستا بیندیشند و در این زمینه با متخصصان مختلف از جمله کارشناس رسمی آتش ‌نشانی و آتش سوزی مشورت کنند و بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راهکارها را به کار گیرند.

متناسب با پیشرفت بشر در عرصه‌های مختلف صنعتی و فناوری، خطرات بیشتری متوجه وی خواهد شد و احتمال ایجاد حریق‌های شدید و گسترده‌، بیشتر خواهد شد. برای این کار باید طراحی‌ها و پیشرفت‌ها به شکلی باشد که پیش از هر کار، ریسک آن ارزیابی گردد و خطر حریق آن بررسی شود. کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی معتقد است که یکی از ملزومات ایمن سازی محیط‌ها و فعالیت‌های کاری که نخستین گام هم محسوب می‌شود، آموزش نیروی انسانی است.

کارشناس رسمی آتش نشانی بر این باور است که نیروی انسانی، مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه هر سازمان و کسب و کار به حساب می‌آید و به همین خاطر باید به بهترین شکل ممکن از آن حفاظت و حراست کرد. حدود 75 الی 80 درصد از حریق‌هایی که در محیط‌های کاری به وقوع می‌پیوندد، قابل پیش‌بینی و پیشگیری است و در نتیجه است قبل از هر کار باید عوامل آتش‌زا و آتش‌ساز در محل کار، شناسایی شود.

یادگیری مهارت‌های مهار و اطفاء حریق نیز یکی از مسائلی است که باید در تمامی محیط‌های کاری به آن توجه کرد. کارکنان یک سازمان حتما باید در زمینه اطفاء حریق به طرق مختلف مهارت داشته باشند. حریق انواع مختلفی دارد و انواع استاندارد برای طبقه بندی آن وجود دارد. معمولا حریق‌ها را بر اساس مواد سوختنی طبقه بندی می‌کنند و هر کدام از این مواد، ماده اطفاء حریق خاص خود را می‌طلبد.

از دیدگاه کارشناس دادگستری آتش نشانی، فراهم کردن تجهیزات اطفاء حریق از جمله جعبه‌های آتش نشانی (فایرباکس) و کپسول‌های اطفاء حریق و همچنین سیستم‌های اعلام حریق مانند دتکتورها در محیط‌های کاری بسیار مهم و الزامی است. البته باید نحوه کار با این کپسول‌ها نیز به افراد آموزش داده شود. در تمامی محیط‌های کاری باید استانداردها و الزامات موثر و مفید برای حفاظت از مواد شیمیایی قابل اشتعال و جلوگیری از قراردادن آنها در کنار موادی که پتانسیل احتراق دارند، تدوین گردد و در دست اجراء قرار گیرد.

یکی از نکاتی که کارشناس رسمی آتش نشانی بر آن تأکید دارد، ارتباط کارآمد و سازنده کسب و کارها و محیط‌های کاری با آتش نشانی محل است. این ارتباط کمک مهمی به آن کسب و کار می‌کند و باعث می‌شود که در صورت وجود مشکل یا حریق، این سازمان خدمتگزار بتواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل آتش سوزی برساند و از واردن آمدن خسارت‌های شدید و همچنین توسعه و گسترش آتش در محل‌های مجاور جلوگیری کند.