عوامل مختلف و متعددی در کم رونق شدن تولید و استفاده از قالیچه های تصویری دخیل بوده اند که آن ها را می توان در دو دسته بندی کلی شامل 1- عوامل اقتصادی 2- عوامل فرهنگی و اجتماعی طبقه بندی کرد.
کم اقبالی مردم غرب، در استفاده از این قالیچه ها و به تبع آن کم رنگ شدن صادرات قالیچه های تصویری به کشورهای مختلف را از مهم ترین عوامل اقتصادی موثر در کاهش رونق کسب و کار این گونه از قالیچه ها می توان برشمرد.
از این گذشته، بافت و طراحی قالیچه های تصویری به علت سختی و دشواری کار از عهده ی هر بافنده ای بر نمی آمد، چرا که بافتن درست و دقیق تصاویر در قالیچه نیازمند مهارت و چیره دستی قابل توجهی ست تا بافنده بتواند تناسب و هارمونی طرح و رنگ را در قالیچه در نهایت نیکویی و سلامت رعایت کند.
علاوه بر این به دست آوردن و تهیه ی نقشه جهت بافت این گونه از قالیچه ها برای افرادی که در شهرها زندگی می کردند امری دشوار و هزینه بر بود ، چرا که نقشه ی مورد نظر برای بافت قالیچه ها می بایست توسط طراحان و نقاشان چیره دست در شهرها طراحی و کشیده می شد که همین موضوع سبب بالا رفتن هزینه ی تمام شده ی قالیچه ها می شد. مواردی که از نظر گذشت ، مجموعه عوامل اجتماعی و فرهنگی را تشکیل می دهد که سبب می شد بافت قالیچه های تصویری به تدریج به فراموشی سپرده شود و به هنری متروک و مهجور تبدیل شود.
این در حالی بود که در بافت قالیچه های سنتی، بافنده با این چالش ها رو به رو نمی شد، و این مسائل و مشکلات عمدتا برای بافندگان ساکن شهرها رخ می داد. بافندگان ساکن در چادرهای عشایری یا روستاها با این گونه مسائل دست به گریبان نبودند آن ها با اختیار و آزادی کامل تصاویر را بدون نقشه های شطرنجی و با رنگ هایی که میان خودشان قرارداد کرده بودند ، می بافتند و گاه حتی حیواناتی مانند شیر را به رنگ های سیاه و آبی در طرح و نقشه ی قالیچه می آوردند.( تناولی – 1368 – ص15)
با مرور تاریخ و گذشته ی ایران و در نظر آوردن پیشینه حضور و تاثیر شاهان بر روند هنر و فرهنگ ایران زمین می توان به این نکته دست یافت که تصویرسازی از چهره ی شاهان در قالیچه های تصویری در ایران قدمت و سابقه ی طولانی دارد.
بافندگان با طراحی چهره ی پادشاهان و بافت آنها در قالب قالیچه های تصویری ضمن خلق آثاری ماندگار و ارزشمند قدم موثری در ثبت فرهنگ آن روزگار بر داشته اند.
علاوه بر چهره سازی شاهان در طرح و نقشه ی قالیچه های تصویری، در عهد ایران پیش از اسلام تصاویر مربوط به پادشاهان و مسائل مربوط به حکومت و سلطنت بر دل صخره ها و دیوارها و کاخ ها حکاکی شده اند. همچنین بقایای این آثار بر روی سکه ها و ظروف نقره ای و مسی به جا مانده از آن اعصار قابل مشاهده و برای عموم قابل دسترسی ست.
در صورت نیاز به مشاوره ، طرح و پیگیری اختلافات در طراحی و تولید و فرش، ارزیابی و تعیین میزان خسارت و مسائل مربوط می توانید با کارشناسان دادگستری رشته فرش در ارتباط باشید.