معمولاً اختلافات در هر حوزه بروز میکند. دولت و شرکت های هوایی برای تامین تجهیزات خود اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران میکنند. معمولا بر سر اجرای این قراردادها اختلافات زیادی رخ میدهد. وظیفه بررسی این اختلافات با کارشناس رسمی دادگستری هوافضا میباشد. موارد اختلاف در ساخت سازههای هوایی، اختلاف در قرارداد، تامین قطعات، اختلاف در توافقات، خرید هواپیما، قراردادهای ساخت فرودگاه و اختلاف در موارد دیگری بروز می کند که به صورت مفصل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
در حال حاضر یکی از مشکلات هواپیمایی کشور و به طور کلی صنعت هوایی تامین قطعات مورد نیاز است. با توجه به مشکلات کشور در واردات، واردات قطعات هواپیمایی نیز بسیار دشوار شده است. شرکتهای هواپیمایی معمولا برای تامین این قطعات با تجار و شرکت های خارجی قرارداد منعقد میکنند. قطعاتی مانند PIPER، BICHCRAFT، MONEY، CESSENA عمده وسایل مصرفی هواپیماها هستند البته موتور و ساختی به پیچیدگی هواپیماامستلزم قطعات بیشماری است و موارد زیر را از باب مثال آوردیم.
در صورتی که تجار و شرکت های خارجی به هر دلیلی نتوانند به تعهدات خود پایبند بمانند. شرکتهای هوایی میتوانند از افراد مذکور شکایت کنند. کارشناس دادگستری هوافضا بررسی این اختلافات را برعهده دارد. کارشناس با بررسی مفاد توافق و همچنین ادعاهای شرکت و فرد تامین کننده دلایل عدم پایبندی را به صورت شفاف به دادگاه گزارش میکند. در اینجا تصمیم نهایی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت خسارت بر عهده قاضی میباشد.
همچنین ممکن است شرکتهای تامین کننده به دلیل عدم پایبندی خریدار به قرارداد و همچنین عدم پرداخت مطالبات اقدام به شکایت از شرکتهای هوایی و یا شرکتهای نگهداری و تعمیر هواپیما کنند.
اما اختلاف مهمتر در قراردادهای ساخت سازه ها و تاسیسات هوایی رخ میدهد. این اختلافات به دو صورت بروز میکند؛ اگر پیمانکار داخلی باشد موضوع نیز به حقوق داخلی ارتباط پیدا میکند در غیر این صورت باید از مراجع قضایی بین المللی پیگیری تخلفات روی داده باشیم. کارشناس رسمی هوافضا باید در خصوص چگونگی ساخت و همچنین مکان ساخت سازهها اظهار نظر کند. در کنار این موضوع استانداردهایی برای ساخت باند فرودگاهها، ساختمانها و تاسیسات برقی و غیره وجود دارد، که دقیقا باید بر اساس اصول کارشناسی شده باشد.
اولین اختلافی که در اینجا بروز میکند ساخت غیر اصولی مراکز است. که اجازه طرح شکایت را برای کارفرما صادر میکند. نکته دیگر عدم پایبندی به قرارداد در طول مدت زمان مشخص است. در صورتی که کارفرما دولت باشد یا شرکتهای خصوصی آنها قاعدتاً برای بهرهبرداری، سرمایهگذاریهای انجام داده اند و شاید بخشی از این پروژه را نیز پیش فروش و پیش اجاره داده باشند و به همین دلیل هرگونه تاخیر، ضرر و زیانهای زیادی را به کارفرما وارد کند.
اما یکی از اختلافات بسیار مهم که گاه به یک مسئله ملی نیز تبدیل میشود، عدم پایبندی شرکت های خارجی به قراردادهای فروش هواپیما است. برای مثال چندی پیش قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و atr منعقد شدند اما کارشکنی این شرکتها باعث دیر تحویل دادن و حتی نادیده گرفتن مفاد قرارداد شد.
همواره عدم پایبندی به قرارداد، خساراتی را به همراه خواهد داشت. هر چند که از نظر بسیاری مسائلی که به حقوق بین الملل مرتبط میشوند چندان قابل پیگیری نیستند اما در حال حاضر به دلیل اعتبار جهانی، برخی شرکتها علاقه دارند تا در محاکم بین المللی محکوم نشوند به همین دلیل نیز قوانین بین الملل را به رسمیت می شناسند و از کارشناس هوافضا استفاده میکنند تا حقوق خود را در مراجع بین المللی نیز تامین کنند.
به طور کلی اختلافهای فوق در زمینه قراردادهای موشکها، ماهوارهها و تمامی صنایع هوایی و پرنده ها و همچنین تاسیس فرودگاه ها بروز میکند. برای مثال حتی ممکن است افرادی به صورت شخصی اقدام به خرید هواپیما کنند اما به دلیل عدم پایبندی شرکتهای داخلی یا خارجی نتوانند محصولی که خریداری کردهاند را تحویل بگیرند. کارشناس هوافضا آماده حل اختلافات در این حوزه می باشد.