خدمات آژانسهای مسافربری در مواردی چون برگزاری تورهای ایرانگردی و جهانگردی و یا فروش بلیت و یا گستردهتر از آن خریداری و رزرو هتل و محل اقامت برای مسافران روز به روز در حال گسترش است و تعداد این آژانسها نیز بیش از پیش خواهد شد. این خدمات با دریافت بلیت و یا دریافت صورتحسابها از آژانس به مثابه قراردادی با خریداری و فروشنده در می آید که دو طرف تابع آن خواهند بود. کارشناس رسمی دادگستری ایرانگردی و جهان گردی در خصوص این خدمات و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد میشود اظهار نظر مینماید که در ادامه به بررسی چند مورد از این موارد خواهیم نمود.
یکی از مهمترین خدمات آژانسهای مسافرتی برگزاری تورهای گردشگری است. این تورها معمولا برای کشورهایی چون ترکیه، تایلند، آلمان، چین، ارمنستان، آذربایجان، یونان و بسیاری دیگر از کشورها ایجاد میشوند. خدماتی که آژانس در این خصوص ارائه میدهند، محل اقامت، رزرو بلیت و گاها حتی هزینههای تغذیه مسافران است. در صورتی که آژانس خدماتش با آن چه که در قرارداد و یا همان بلیت داشته متفاوت باشد دچار تخلف گردیده و مسافر میتواند با مراجعه به دادگاه و ارجاع آن به کارشناس اختلاف هزینه خدمات و هزینه پرداخت شده را دریافت نماید. بنابراین شکایت از آژانس مسافرتی مانند سایر موارد قضائی با نظر کارشناس قابل ارزیابی و تعیین خسارت است که دادگاه میتواند علاوه بر حکم پرداخت خسارت جرایمی را نیز برای آژانس در نظر بگیرد.
تورهای مسافرتی متخلف در خصوص زمان برگزاری تور هم میتوانند دچار تخلف شوند. برای مثال تعداد روزهایی که برای مسافرت مشخص شده است و یا زمان آغاز و حتی پایان تور باید بر اساس قرارداد صورت بگیرد. لغو تورهای مسافرتی بنابر قوانین مسافرتی باید بر اساس قرارداد صورت گرفته و به اطلاع مسافر برسد در غیر صورت میتوان از تور متخلف شکایت نمود.
نحوه شکایت از تورهای متخلف و آژانسهای مسافربری هم مانند سایر خدمات مشخص است و از طریق مراجعه به سامانههای طراحی شده و یا دادسرا میتوان اقدام به شکایت نمود.
از دیگر تخلفات آژانسها نحوه حمل و نقل آنان است. معمولا نوع هواپیما، اتوبوس و حتی قطار نیز در این زمینه مشخص شده است. در صورتی که آژانس در این زمینه نیز بر اساس قرارداد عمل ننماید دچار تخلف گردیده است. در این خصوص کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه هوایی میتواند اظهار نظر نماید.