شکایت از جامعه دندان پزشکان علیالخصوص در چند سال منتهی به سال 97 ، آمار و ارقام نسبتا زیادی داشته به گونه ای که در رتبه بندیهایی که در خصوص آمار پروندههای موجود در دادگاهها و دادسراهای کشور گزارش شده است؛ جایگاه پرونده های منجر به قصور دندان پزشکان بالاتر از تعداد شکایات و گزارشات از پزشکان نسبت به سایر رشته ها است و همچنان در صدر قرار دارد؛ به گونه ای که در رقابتی بسیار نزدیک و نفس گیر، بعد از آمار مشابه در رشته های پزشکی زنان، ارتوپدی و جراحی در رتبه چهارم قرار دارد. بسیاری از افراد جهت ارزیابی و مطالبه خسارت خود به کارشناسان ما رجوع میکنند از این رو در این یادداشت به تفصیل به بررسی این موضوع پرداختهایم.
جالب است بدانید که تعداد پرونده های دندان پزشکان در سازمان پزشکی قانونی از سالهای 90 تا کنون بسیار رو به ارتقا بوده و بر مبنای آمار های موجود از سال های 90 تا 93، تعداد این نوع پرونده ها در قصور دندانپزشکی نسبت به سایرین رشته های پزشکی در صدر قرار دارد.
بر مبنای آمار به دست آمده از سازمان پزشکی قانونی تعداد پرونده های قصور دندان پزشکان در سال 90 ، 3126 مورد گزارش شده است که 46 درصد آن منجر به قصور شده است. در حالی که همین آمار در سال مشابه مثلا 93، 3567 مورد گزارش شده است.
متاسفانه در سازمان پزشکی قانونی، آماری از شکایات و پرونده ها به صورت تفکیک شده نسبت به رشته های تخصصی دندانپزشکی وجود ندارد، ولی بر اساس تجربه، اکثر پرونده های موجود از دندانپزشکان که درکمیسیون مربوطه بررسی می شود به سه رشته پروتز، اندو و ایمپلنت خلاصه میشود.
به طور کلی با وجود گسترش بیش از پیش علم و دانش و آگاهی عموم مردم و ارتقا میزان توقع بیماران برای دریافت بهترین خدمات درمانی و نیز از طرف دیگر، پیشرفت پلکانی علوم دندان پزشکی، وظیفه نه چندان سادهای را بر دوش دندانپزشکان قرار داده است؛ طبیعی است که پیشبرد اهداف بالای علوم پزشکی پیرامون حوزه دندان پزشکی بعضا باعث ایجاد خطاهایی میشود که مطمئنا از دید بیماران و همراهان وی نادیده نمانده و غالبا این روزها با میزان توقعات آن ها هیچ گونه سنخیتی ندارد.
بدیهی است که آگاهی و اطلاع از مراحل و نحوه شکایات بیماران، نحوه و مدل بررسی شکایات و همچنین نحوه بررسی شکایت های عنوان شده نسبت به مراجع تصمیم گیری؛ پروسه ساده ای نبوده و نیاز به کارشناس مربوط به شکایات از دندانپزشکان دارد .
دلایل شکایت بیماران از دندان پزشکان
اکثر شکایات و ناملایمتی های بیماران از دولیل بزرگ نشئت میگیرد:
1 _ مشکل درمانی
2 _ مشکل برخوردی و یا اخلاقی دندان پزشک
مشکلات درمانی و یا آنچه بیمار به عنوان مشکل عنوان میکند میتواند نشئت گرفته از تحریکات و یا تشویقهای دیگر همکاران صورت گرفته باشد که البته نباید منکر این شد که واقعا مشکل درمانی نبوده ولیکن اکثریت بیماران فک و دندان تا هنگامی که از جانب کسی یا جایی ترغیب به شکایت نشوند اقدام به چنین حرکتی نمینمایند و غالبا سعی میکنند که مشکلاتشان را در نزد دندان پزشکشان برطرف کنند؛ مگر آن که با بی اخلاقی و یا بد اخلاقی و بی مسولیتی دندان پزشک روبرو شوند.
همیشه روی گشوده و خوش خلقی بهترین گزینه برای رضایت بیمار است و مانع به وجود آمدن هرگونه شکایات و درگیری می شود.
هر چند در مواردی هم وجود دارد که بیمار علی رغم دریافت درمان کامل، فقط به دلیل عدم رعایت نمودن میزان تعرفه به شکایاتی اقدام نماید.
همچنین می توان با آگاهی دادن به طور کامل به بیمار و همراهانش در مورد موارد مختلفی چون: عوارض احتمالی درمان، روش های جایگزین روش درمان پیش رو و خطرات غیر قابل پیش بینی که ممکن است در حین درمان به وجود بیاید؛ آنان را نسبت به شرایط بیماری بیمارشان آگاه کنند تا از این جهت، بیمار و همراهانش توقعی بالاتر از آن چه که هست، نداشته باشند.
به عنوان مثال افراد زیادی وجود دارند که صرفا برای انجام امور زیبایی به دندان پزشک مراجعه نموده و توقع بالایی از درمان خود دارند و یا حتی چه بسا خودشان نیز از درمانشان رضایت کاملی داشته باشند اما همسرانشان، آنان را ترغیب به شکایت میکند.
در نتیجه لازم است که دندانپزشک محترم در خصوص انواع درمان های زیبایی، حتما در حضور همسر شخص توضیحاتی راجع به ریز به ریز درمان ارائه بدهد تا دچار مشکل عمده دندان پزشکان یعنی بالا بردن سطح توقع بیمار با ارائه توضیحات غیر واقعی و یا مثلا استفاده از تصاویر هنر پیشه های سینما برای بیماران ذهنیت و تصور غلطی ایجاد نکند که در غیر این صورت منجر به این میشود که حتی اگر هم کوچکترین خطا در درمان دندان پزشک رخ دهد و یا مطابق با سطح توقع بیمار ، درمان صورت نگیرد ، منجر به شکایت وی از دندان پزشک میشود.
این نکته نیز حائز اهمیت است که در مواردی از شکایات، پیرامون دندان پزشکان، مربوط به عدم آگاهی کامل آنان از تجهیزات پزشکی در حال استفاده و یا اکثرا استفاده از تجهیزات پزشکی نامرغوب ویا دارای مشکلات فنی و تخصصی است؛ که منجر به نارضایتی و یا متحمل خساراتی در قبال بیماران میشوند.
لازم به ذکر است تعداد مناسبی از شکایت بیماران از دندانپزشکان راجع به اعتراضات آنها نسبت به هزینهها و مخارج درمان آن ها است که با تصور و ذهنیت آنان فاصله زیادی دارد. پس توصیه میشود در رابطه با هزینه های درمان به شکل شفاف و با وجود مدارک کامل اقدام به درمان شود.
کارشناس مربوط به شکایت از دندان پزشکان با توجه به آگاهی کامل از این نوع مسائل و همچنین با جمع آوری تک تک مدارک لازم در خصوص پرداخت هزینه، جزییات خدمات درمانی وعده داده شده به بیمار، نوع کوتاهی های صورت گرفته در نوع ارائه خدمات درمانی و... اقدام به تهیه گزارش میکند تا در دادگاهها و مجامع قانونی مربوطه، به راحتی فرآیند شکایات را پیش ببرد.
همچنین با توجه به این که در بسیاری از دندانپزشکیها از تجهیزات پزشکی استفاده میکنند که در ارائه خدمات تاثیر گذار است میتوانید جهت ارزیابی به کارشناس تجهیزات پزشکی مراجعه و یا با شماره تلفنهای ما تماس حاصل نمائید.