پدیده ترافیک یکی از چالش هایی است که ممکن است هر شهری به آن دچار بشود. ترافیک به دلیل اینکه باعث کاهش کارایی اقتصادی و انسانی می شود و افراد زیادی به واسطه وجودش دچار خسارت می شوند به همین دلیل نیاز به مدیریت و کنترل دارد. تهران که جمعیت رو به رشدی دارد پدیده ترافیک در جای جای خیابان هایش دیده می شود و اغلب شهروندان برای تردد ساده و سریع تر نیازمند مدیریت و کنترل ان هستند. مدیریت ترافیک از طریق به اجرا در آوردن طرح های کنترل ترافیک میسر می شود. پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و دیگر ارگان های دولتی همواره می کوشند با به اجرا در آوردن طرح های کنترل ترافیک از قبیل زوج و فرد، خرید روزانه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و غیره ترافیک را کاهش داده و از بار آلودگی شهر بکاهند. خوشبختانه تاکنون چنین طرح هایی با موفقیت روبرو شده اند اما همچنان ترافیک وجود دارد. با وجود چنین موردی نیاز به بررسی طرح ها توسط کارشناس رسمی مهندسی ترافیک و استراتژی های مختلف عبور و مرور در راستای تحقق این امر از بین نرفته است. حال می توان با توجه به شرایط راه ها و گذرگاه ها و میزان آلودگی هوا طرح هایی در جهت کاهش ترافیک ارایه داد.
طرح های کنترل ترافیک اغلب توسط شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی قابلیت اجرایی می یابد. حال برای موثر واقع شدن طرح قبل از اجرای آن مراحلی از قبیل بررسی نمودارهای آماری، بررسی میزان خودروهای شخصی، بررسی قابلیت تفکیک پذیری و در نهایت میزان کاهش آلودگی هوا انجام می شود. کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک بر اساس داده های آماری در فصول مختلف می تواند طرح کنترل ترافیک مورد نظر را ارزیابی کرده و گزارشاتی پیرامون آن ارائه می دهد. این گزارشات سبب می شود نتایج حاصل از بررسی طرح قبل از اجرا شدن مشخص شده و خسارت ها و مزایای آن به لحاظ اقتصادی و از نظر محیط زیست شفاف سازی شود. یکی از مسائلی که ممکن است در میان طرح های ترافیکی به وجود بیاید اختلاف نظر در خصوص تاثیر طرح در کاهش ترافیک است. این اختلافات باعث می شود دقت در کارامد بودن طرح بیشتر شود و کیفیت بالا برود اما برای به نتیجه رسیدن و کارشناسی شدن طرح نیاز به مستندات است که کارشناس به تهیه آن می پردازد.
زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری گزارشات کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک نسبت به طرح کنترل ترافیک بررسی می کنند چنانچه قابلیت اجرایی داشته باشد از طریق رسانه ها از قبیل تلویزیون، رادیو و روزنامه ابتدا اطلاع رسانی نموده و زمان اجرای آن را به طور دقیق اعلام می کنند و سپس اقدام به اجرا می نماید. لذا در این مرحله طرح انتخاب شده و اختلافات نظر حل شده است.
در نهایت می توان گفت که برای بررسی طرح های ترافیکی و اختلافاتی که در این حوزه پیش می آید می توان از کارشناس مهندسی ترافیک اظهار نظر خواست تا با تهیه گزارش مسایل را به صورت دقیق تر تشریح نماید. این اختلاف معمولا در بین ارگانهای مختلف که مسئول طراحی یا اجرای این طرحها هستند بروز میکند که آیا اساسا وجود یک طرح رابطه مستقیمی با کاهش ترافیک دارد و یا خیر. از سوی دیگر وجود بعضی از طرحهای ترافیک و حتی ساعت شروع و پایان آنها ممکن است مورد اعتراض افراد زیادی قرار بگیرد و یا حتی ادعاهایی در خصوص ناکارآمدی طرحهای ترافیک در محلات و خیابانهای مشخص مطرح شود که کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک آن را بررسی خواهد نمود.