ترافیک یکی از معضلات مهم زندگی شهرنشینی امروزی محسوب میشود که با گسترش بیرویه تولید خودروها، هر روز به مشکل بزرگتری تبدیل میگردد. در گذشته مشکل ترافیک بیشتر مربوط به شهر تهران بود اما اخیراً کلانشهرهای دیگر کشورمان نظیر مشهد، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز و حتی برخی از شهرهای کوچک هم با مشکل ترافیک روبهرو هستند. در سالهای قبل فرهنگسازی درستی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی صورت نپذیرفته و نتیجهی آن هم تشدید ترافیک است. البته ذکر این نکته را هم نباید فراموش کرد که اگر زیرساختها و تجهیزات مناسبی برای وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود، توجه مردم به سمت این وسایل بیشتر خواهد شد و طبیعتاً میزان ترافیک در شهرها هم کاهش خواهد یافت.
راهکارهای گوناگونی برای مقابله با ترافیک وجود دارد و یکی از مهمترین این راهکارها که توسط شهرداری و پلیس راهنمایی رانندگی اجرا میگردد، طرح ترافیک میباشد. با اجرای طرح ترافیک، رانندگان باید برای عبور و مرور نرخ تردد در محدوده ترافیک را پرداخت نمایند. در ابتدا طرح ترافیک به عنوان طرح زوج و فرد هم شناخته میشد و به این شکل بود که عبور و مرور در ساعات مشخصی برای خودروهای مشخص، ممنوع میگردید. با بالا رفتن آلودگی هوا، طرح زوج و فرد هم دیگر کارساز نبود و لذا مدیران تصمیم گرفتند تا طرح دیگری با عنوان طرح کنترل آلودگی هوا به اجرا در بیاید که شرایط متفاوتی از طرح زوج و فرد دارد.
به غیر از ترافیک، مسائل مهم دیگری هم در برنامهریزی شهری همواره مورد بحث و بررسی قرار میگیرد که اگر سوالی در خصوص مباحث برنامهریزی شهری داشتید، میتوانید با کارشناس رسمی دادگستری رشته برنامهریزی شهری در ارتباط باشید و پرسشتان را مطرح کنید.
وقتی طرح ترافیک اجرا میشود، اظهار نظر در خصوص تعیین نرخ تردد در محدوده ترافیک بایستی توسط کارشناس رسمی دادگستری ترافیک صورت بگیرد. عوامل زیادی در تعیین نرخ تردد در محدوده ترافیک میتواند موثر باشد. اما یکی از مهمترین پارامترها در تعین این نرخ، ساکن بودن یا نبودن در محدودهی ترافیک است. چنانچه فردی منزلش در محدوده ترافیک باشد، بهای طرح ترافیک برای او نصف دیگران خواهد بود و علاوه بر این میتوانند به صورت رایگان پیش از ساعت 8:30 صبح و بعد از 4:30 بعد از ظهر از منزلشان خارج و وارد شوند. با این حال تخفیف فوق صرفاً برای یک خودرو به ازای هر واحد مسکونی قابل اعمال است.
به غیر از موضوع سکونت در محدوده ترافیک، داشتن نوع معاینه فنی هم در برآورد تعیین نرخ تردد در محدوده ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا معاینه فنی خودرویی را انجام نداده باشد، بایستی مقدار مبلغ بیشتری از نرخ تعیین شده در محدوده ترافیک پرداخت نماید و برعکس. یعنی میزان پرداختی نرخ فوق برای خودروهای دارای معاینه فنی نسبت به خودروهای بدون معاینه فنی کمتر است. همچنین داشتن معاینه فنی برتر در مقایسه با معاینه فنی عادی، کاهش نرخ بیشتری را در نرخ تردد در محدوده ترافیک به دنبال دارد. زیرا در معاینه فنی برتر تست آلایندگی خودرو به مراتب دقیقتر و با اعتبار بیشتری در مقایسه با معاینه فنی عادی انجام میشود. هزینهی این دو نوع معاینه فنی باهم برابر است و صاحب خودرو صرفاً باید وقت بیشتری برای معاینه فنی برتر بگذارد اما در مقابل در پرداخت هزینه نرخ تردد در محدوده ترافیک بسیار صرفهجویی خواهد کرد.
به طور کلی موضوع تعیین نرخ تردد در محدوده ترافیک یک موضوع خاص محسوب میشود که برای دریافت اطلاعات و دانش بیشتر در مورد آن بایستی حتماً با یک کارشناس فهیم و ماهر در این زمینه صحبت نمود.
لازم به ذکر است که استثناهایی هم در مشخص کردن نرخ تردد در محدوده ترافیک وجود دارد، به گونهای که افراد معلول و دارای بیماریهای خاص از تخفیف حدود 90 درصدی در این نرخ برخوردار میشوند. علاوه بر این تاکسیها و آژانسهای دارای برچسب معتبر هم چنانچه 3 سند سفر در روز را به ثبت برسانند، حائز تخفیف ویژهای میشوند که این موضوع برای وانتبار و خاورها هم صدق میکند در صورتی که بتوانند یک باربرگ در روز ثبت نمایند.
وقتی تردد در محدوده ترافیک صورت بگیرد، پیامکی به صاحب خودرو فرستاده خواهد شد که طی این پیامک از وی خواسته میشود ظرف مدت حداکثر دو ماه عوارض تعیین شده تردد در محدوده ترافیک را پرداخت نماید. حال اگر پرداخت از سوی آن شهروند صورت نپذیرد، هر ترددی که از جانب وی در محدوده ترافیک صورت بگیرد، با مبلغ 200 هزار ریال جریمه روبه رو خواهد بود.
باز هم باید به این نکته اشاره نمود که بهدست اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین نرخ تردد در محدوده ترافیک و عوامل تاثیرگذار بر روی آن، مستلزم مشورت و با کارشناس کاربلد است. چنانچه تمایل دارید اطلاعات و دانش بیشتری را در مورد برآورد نرخ تردد در محدوده ترافیک به دست بیاورید که برایتان راهگشا باشد، میتوانید با کارشناسان متخصص ما در این زمینه مشورت فرمایید.