- ارزیابی فضاهای تبلیغاتی در استادیومها
- تعیین اجاره بها و اجرت المثل تابلوها و تجهیزات تبلیغاتی
- ارزیابی انواع طرحهای گرافیکی دو بعدی و سه بعدی
- ارزیابی و تعیین خسارت طرحهای مختلف
- ارزیابی امتیاز و کمپین تبلیغات
- ارزیابی مالکیت معنوی آثار هنری
- ارزیابی امتیاز و برند
با توجه به گسترش فضاهای مختلف تبلیغاتی و همچنین ایجاد بازارهای رقابتی در زمینه تولید و ارائه خدمات و غیره موضوع طراحی و گرافیک اهمیت زیادی پیدا کرده است. طراحی و گرافیک در مدلها مختلف با ابزارهای مختلفی صورت میگیرد. بسیاری از طراحیها جنبه تبلیغاتی دارند و از سوی دیگر ممکن است جنبه زیبایی شناسی داشته باشند.
کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک به اظهار نظر در خصوص فضاهای تبلیغاتی در استادیومهای مختلف مانند استادیومهای فوتبالی و مسابقاتی چون لیگ برتر و جامهای مختلف میپردازد. این ارزیابی هم جنبه زیبائی شناسی دارد و هم جنبه کارکردی. از سوی دیگر در سراسر شهرهای مختلف مکانهایی جهت تبلیغات در نظر گرفته شده است. برای مثال انواع تابلوهای تبلیغاتی که در مناطق مختلف مانند پلهای عابر پیاده و یا میادین وجود دارد را میتوان مثال زد. این تابلوها به افراد مختلف و همچنین شرکتها اجاره داده میشود تعیین میزان اجاره بها و یا اجرت المثل آنها بر عهده کارشناس دادگستری طراحی و گرافیک است و در صورت بروز اختلاف بر سر قیمت اجاره آن کارشناس ما در این خصوص اظهار نظر میکند.
طرحهای گرافیک دو بعدی به وسیله نرم افزارهایی چون فتوشاپ، ایندیزاین، کورل دراو و غیره انجام میشود. این طرحها هم از لحاظ رنگ بندی و هم از لحاظ نوع طراحی و دقت طراح و تطبیق با خواسته مشتری قابل ارزیابی هستند. گرافیک سه بعدی نسبت به دو بعدی هم مستلزم دقت بیشتری است و هم وقت بیشتری از طراح میگیرد. این نوع طراحیها در ساخت انیمیشنها، موشن گرافی و طرحهای متحرک کاربرد دارد و معمولا در بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی مورد استفاده هستند. در صورت نیاز به ارزیابی جهت حل اختلافات بر سر کیفیت و قیمت این طرحها باز هم کارشناس طراحی و گرافیک صاحب صلاحیت است.
بررسی مالکیت معنوی آثار در حوزه طراحی و گرافیک که معمولا در طرحهای پیش ساخته برای امور مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند مانند طراحی پوسترها و بنرها و اغلب هم در قالب سی دی و فایلهای مختلف به فروش میرسد و موضوع استفاده و یا کپی برداری از آنها مورد بررسی کارشناسان این حوزه است. و یا مالکیت معنوی در خصوص لوگو شرکتها و یا برنامهها و نشریات مختلف.
نهایتا ارزیابی امتیازها و برندهای مختلف است که اغلب از برای برآورد ریالی و تعیین ارزش آن اهمیت پیدا خواهد کرد. تعیین اجاره بها تلوزیونهای شهری و تابلوهای مختلف، خسارت در برگزاری برنامههای تبلیغاتی و بروز اختلاف بین مسئول تبلیغات و فرد سفارش دهنده و مسائلی در این خصوص در صلاحیت کارشناس رسمی طراحی و گرافیک هستند.