معمولا کیفیت فیلمهایی سینمایی با شاخصهای زیادی سنجیده میشود. البته به طور کلی همه فیلمها و تصاویر با شاخصهای اصولی فیلم برداری و تصویر برداری سنجیده میشوند. کیفیت تصاویر و کپی برداری نکردن دو شاخص مهم در ارزیابی تصاویر و فیلمها هستند. معمولا در موراد مختلفی ممکن است اختلافها بر سر کیفیت تصویر برداری و یا ادعاها در خصوص کپی برداری باشند. در یادداشت پیش رو به این اختلاف مهم به کمک کارشناس رسمی دادگستری تئاتر سینما هنرهای نمایشی خواهیم پرداخت.
رزولوشن یکی از اصطلاحات مهم در تصویر برداری است. منطور از آن تعداد پیکسلهای یک تصویر است که در بعد عمودی و افقی نمایش داده میشود. هر چند عوامل متعددی در کیفیت تصاویر دخیل است اما رزولوشن جایگاه مهمتری دارد. هر چه رزولوشن یک تصویر بیشتر باشد (پیکسل بیشتر) تصویر با کیفیتی خواهیم داشت. کیفیت تصاویر 4K، اولترا اچ دی، اچ دی و فول اچ دی در واقع نشان از تعداد پیکسها و کیفیت تصویر برداری هستند. برای مثال در 4K هست میلیون پیکسل دارند و با سرعت بیست و چهار فریم در ثانیه قدرت نمایش دارند.
هر چه دستگاههای فیلم برداری با کیفیت تر باشند و قابلیتهای مذکور را داشته باشند کیفیت تصاویر بهتر خواهند بود. از سوی دیگر نوع تصویر برداری، زاویهها و خود تصویر بردار تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر خواهند داشت. معمولا برای حل اختلافات قراردادی و تعیین رتبه و امتیاز فیلمها این ارزیابیها صورت میگیرد. و گاها منتقدان در نقد فیلم و یا تحلیلها از آن استفاده میکنند. بنابراین کارشناس دادگستری سینما با انواع کیفیت فیلم روبروست. برای مثال اگر در توافقات صورت گرفته کیفیت فیلم تغییر کرده باشد کارشناس در خصوص تفاوت کیفیت ها و خسارتهای احتمالی اظهار نظر خواهد کرد.
اما اختلاف بسیار مهمتر در خصوص کپی برداری از فیلمهاست. فیلمها نیز مانند سایر آثار از مالکیت خاصی برخوردار هستند به همین دلیل ممکن است ادعایی بین طرفین در خصوص کپی کردن فیلمها به وجود بیاید. معمولا کپی برداری سریالها و فیلمهای ایرانی از موضوعات مشابه و سریالهای خارجی رواج دارد به همین دلیل هم هیاهوی زیادی حول آن شکل میگیرد. برای مثال فیلمهای جذاب سینمایی مانند مارمولک و حتی فیلمهای جدیدتر مانند متری شیش و نیم با اتهامات کپی برداری روبرو شدهاند.
از سوی دیگر با نوع دیگری از کپی برداری در سینما مواجه هستیم. کپی برداری از فیلمها برای فروش در بازار. بسیاری از شرکتها، فروشگاهها، سایتها و یا افراد مختلف اقدام به پخش و کپی از فیلمهای مختلف میکنند. از آن جا که کپی برداری مصداق در نظر نگرفتن مالکیت معنوی صاحب اثر است و ورود غیر قانونی به بازار باعث کاهش بینندههای آن میشود معمولا خساراتی به عوامل فیلم وارد میشود. در این موراد کارشناس رسمی سینما اقدام به تعیین خسارت و تعیین مصادیق کپی برداری میکند. این مسئله و مشکل را میتوان در خصوص سایر آثار نمایشی مانند تئاتر و نمایشگاههای تابلو و عکس هم دید که بخش زیادی از آن و اثبات ادعا منوط به نظر کارشناس سینما خواهد بود.